13 marraskuuta, 2021

Unlock! Star Wars (pelikokemuksia/arvostelu)

Kaksi kovaa yhdessä: Star Wars ja pakopeli.

Tuttua pelityyliä ja tuttu teema. Nimeltään peli poikkeaa adventures-sarjasta. Paketin kyljessä lukee Unlock! The escape game. Star wars -faneille teema on tietysti ohittamaton. Uutta peleissä on etukortit sekä se, että pelipakkauksessa on mukana myös pelien ratkaisut omassa lehdykässään. Aiemmin ratkaisuja on tullut katsottua tarvittaessa Spacecowboys sivuilta, josta ne löytyvät sähköisenä. Yhdelle meistä oli lievä yllätys tai pettymys, että pelissä olisi selvinnyt aivan hyvin myös ilman sisäpiirin tietämystä Star Wars -maailmasta. Jollekin toiselle se on varmaan helpotus.

Pelipakkaus
Pelipakkaus

Escape from Hoth

Lähdimme selättämään haastetta kolmen hengen tiimillä. Pako Hothista oli pakkauksen helpoimmaksi rankattu peli, ja sitä se todella olikin. Ennen pelin käynnistämistä pääsimme valitsemaan kolme etukorttia kuudesta vaihtoehdosta. Juju oli se, että kortit piti valita sokkona pelkän nimen perusteella tietämättä sen tarkemmin, mitä hyötyä niistä tulee koitumaan. Hylätyt etukortit laitettiin kiltisti pakkaukseen ja toivottiin, että valinnat olivat osuvia. Aika hyvin erikoiskorttien valinnat osuivatkin kohdilleen. Vain yhdestä kortista ei ollut kauheasti hyötyä, koska tajusimme sen antaman vihjeen vasta H-hetken jälkeen.

Peli oli harvinaisen ymmärrettävä juoneltaan. Se helpotti etenemistä ja peli kulki aika mutkattomasti eteenpäin. Päähenkilö partioi jääplaneetta Hothilla ja yritti pysytellä piilossa imperiumilta. Tänä nimenomaisena päivänä tukikohtaa uhkasi kuitenkin niin luonnonvoimat kuin peltiset vastustajatkin.

Pelikortin kuva aseesta
Harkittuun käyttöön


Parissa kohtaa kävi mielessä, että pelissä oli käytetty samanlaista ideaa kuin joskus aiemmin Unlock! -sarjan peleissä tai peli toisti itseään. Ihan kuin pelin suunnittelijalta olisi ideat loppuneet vähän kesken. Pääosin peli kuitenkin toimi oikein mukavasti ja tarjosi elämyksiä. Ääniefektit eivät tässä pelissä jääneet erityisesti mieleen, mutta kuvitus oli hieno ja toi mieleen elokuvista tuttuja näkymiä. Sovelluksessa oli taas käytetty uusia kivoja jippoja, joiden keksimisestä tuli hyvä fiilis. Myös muutama hauska korttitemppu jäi mieleen.

Lopputehtävä oli sellainen, jonka äärelle piti istahtaa hetkeksi, ja mistä saimme päräytettyä useamman miinusminuutin. Ratkaisu oli lopulta aivan looginen, kun sen keksi. Monessa kohtaa peliä kannatti lukea korttien tekstit huolella läpi. Se oli mielestäni hyvä asia, koska tarinalla on väliä. Pelin tiimellyksessä tekstit jäävät kuitenkin helposti sivurooliin. Parasta tässä pelissä taisi lopulta olla se, että pääsimme sen läpi reilusti alle tunnissa ja saimme parhaat pisteet kautta aikojen. Tiimityössäkään ei ollut moittimista. Kerrankin kehtaa jakaa tulokset nähtäväksi!

Loppuaika vajaa 50 min
Tulostaulu


An unforeseen delay

Keskimmäinen peli on myös tasoltaan helppo. Pelissä seikkaillaan salakuljettajan roolissa. Lähtötilanteessa ollaan jouduttu selliin, josta pitää päästä pakenemaan ja pelastamaan salakuljetus ennen kuin se joutuu tarkempaan syyniin. Pelin alussa valitaan jälleen kolme kuudesta apukortista sokkona ja lähdetään sitten ratkomaan esteitä. Pakotiimi muodostuu pelin kuluessa, ja osa tiimiläisistä on teemaan sopivasti droideja.

Korttien teksteillä on vahva rooli pelin etenemisessä. Tekstit ovat suorastaan ohjaavia ja antavat selkeitä vinkkejä eteenpäin pääsystä. Yksittäiset tehtävät ovat melko helppoja ja loogisia. Vaikeus tulee enemmänkin tehtävien määrästä ja aikaa kuluu korttien lukemiseen ja tutkimiseen. Sovelluksella on muutama nopea tehtävä ja yksi hauska, uuden tyyppinen tehtävä. Kesken pelin yksi pelaajista saa olla ainut sovelluksen käyttäjä ja muut kommunikoivat hänen kanssaan määrätyllä tavalla. Hauska ja yllättävä tilanne.

Niin kuin aina Unlock-peleissä, tässäkin saa olla silmät tarkkana. Peli on kokonaisuutena ihan mukava kokemus eikä liian vaikea. Toki aina on mahdollisuus juuttua johonkin kohtaan vähän pidemmäksi aikaa!

Secret mission of Jedha

Jedha on vaikeustasoltaan setin kovin luu. Myös tämä peli alkoi sillä, että valikoimme kulmat rytyssä mielestämme parhaat kolme erikoiskorttia / apukorttia mukaan peliin. Pelin jälkeen tietysti katsoimme, mitä tuli menetettyä ja totesimme, että korttivalinnat todellakin olivat onnistuneet hyvin. Erilaisilla valinnoilla peli tuskin olisi edennyt yhtä jouhevasti. 

Erikoiskortit
Erikoiskortit

Pelin alkutaival oli mukavaa ja kevyttä ratkomista. Kukin sai vuorollaan kokea oivalluksen iloa. Emme jääneet mihinkään jumiin. Pelin luonne muuttui hieman siinä vaiheessa, kun saimme luvan avata Jedhan kartan. Tästä alkoi meidän kohdallamme pitkä autiomaavaellus. Kartta antoi mahdollisuuksia ratkoa tilannetta aika monesta suunnasta. En tiedä olisiko tämä ollut ongelma, jos vain olisimme huomanneet ratkaista yhden tietyn kohdan oikein. Me kuitenkin kiersimme aika monta sakkolenkkiä, koska hoksasimme asian liian myöhään. Tämä olisi voinut varmasti mennä aivan toisin, jos olisimme pitäneet silmät paremmin auki. Kun asia korjattiin, peli lähti jälleen soljumaan suoraviivaisesti eteenpäin ja pääsimme maaliin. Jälkikäteen ei voinut muuta kuin läimäistä käden nöyrästi otsaan ja todeta, että oma moka. 

Tarina oli kiinnostava ja teemaan sopiva. Olimme imperiumin vakoojan roolissa ja tarkoituksena oli hankkia takaisin lento-onnettomuuden yhteydessä kadonneet arvokkaat kyber-kiteet. Juoneen pääsi eläytymään ihan riittävästi ja oli kiva törmätä enemmän tai vähemmän tutun näköisiin olioihin pelikorteissa. Sovelluksessa oli taas keksitty vähän uudenlaista ideaa, joka toimi kohtuullisen hyvin. Oman pikku erheemme vuoksi karttatehtävä tosin kävi hieman turhauttavaksi ja sakkominuuttejakin kertyi. Pelissä oli myös käytössä raportointiyhteys etäällä olevaan komentokeskukseen, josta sai vinkkejä pelin etenemiseen. Hauskaa pelissä oli se, että kaikille voi tulla hieman erilainen peli riippuen siitä, mitä etukortteja alussa on valittu. 

Kyllä tätäkin settiä voi suositella pelattavaksi. May the Force be with you!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti